odhlášení obědu 722 979 235
PROGRAM ZAČÍT SPOLU
v mezinárodním označení Step by step
Vzdělávací program Začít spolu je otevřený didaktický systém pro děti předškolního a mladšího školního věku, který v ČR funguje od roku 1994 a realizuje se ve více než 150 mateřských školách. Také je rozšířen do více jak 30 zemí světa.
Jednou ze základních forem práce v programu Začít spolu je integrovaná tematická výuka v tzv. centrech aktivit. Činnosti v centrech se vztahují k tématu, na kterém děti v daném období pracují. Jsou připravené tak, aby děti vedly ke spolupráci a vzájemnému učení, nabízely možnost volit úkoly různé náročnosti a aby respektovaly individuální styly učení a potřeby dětí. V jednu chvíli ve třídě pracují děti na různých činnostech v různých centrech. Centrum aktivity si děti vybírají podle předem daných pravidel.
Centra aktivit:
Dílna:
V pracovně-technicky zaměřeném centru mají děti možnost pracovat s různým materiálem a nástroji, které obyčejně vidí v dílnách svých rodičů. Základním vybavením je ponk a děti zde mají k dispozici kladívka, pilky, hřebíky, šroubky, šroubovák, svěrák, kleště a kombinačky, dráty, odřezky a prkýnka z měkkého dřeva, kusy polystyrenu, lepenky, korek a různé předměty na opravu…
Ateliér:
Výtvarný ateliér podporuje u dětí především tvořivost, představivost, činorodost a rozvoj fantazie. Rozvíjí u dětí jemnou motoriku, hmat, zrakovou percepci, podporuje koordinaci oko-ruka. Děti v ateliéru kreslí, malují, modelují, ale zkoušejí si zde i netradiční výtvarné techniky.
Knihy a písmena:
Centrum slouží k podchycení zájmu o literaturu, o čtení a psaní, ale v předškolním věku jde především o nápodobu čtení a psaní. Je to místo, kde děti vnímají mluvenou a psanou podobu písma, kde manipulací s knihou i písmeny se pomalu s písmeny seznamují a postupně je rozpoznávají na základě tvaru.
Dramatika:
V tomto centru probíhají především nápodobivé a námětové hry z rodinného života, profesích apod. Děti si hrají, napodobují dospělé a učí se různým sociálním rolím. Rozvíjí své schopnosti zvládat různé situace a chápat je. Jsou zde k dispozici různé převleky, kostýmy a doplňky, ale také loutky a rekvizity. U dětí se rozvíjí slovní zásoba, učí se mluvit přímou řečí a komunikovat s vrstevníky.
Kostky:
Děti z kostek staví nejrůznější stavby, ale také hrají námětové a nápodobivé hry s auty, s dopravními značkami, figurkami zvířat a lidí. Děti si procvičují hrubou a jemnou motoriku, získávají cit pro geometrické obrazce, učí se chápat výšku a váhu a především spolupracovat mezi sebou při stavbě. Patří sem velké molitanové nebo dřevěné stavebnice, Polykarpova stavebnice, různé typy středně velkých dřevěných nebo umělohmotných souborů, klasické barevné i obrázkové kostky.
Manipulační hry:
Jedná se o centrum pro drobnou manipulaci a stolní hry. Je zaměřené především na rozvoj jemné motoriky, trpělivosti, vůle pro dokončení díla. Při společných hrách se děti učí barvám, počítání, dodržování pravidel, sebeovládání a rozvíjení dovedností spolupracovat, mít radost ze hry, přijímat úspěch i neúspěch, který není závislý na výkonu, ale na náhodě, a vyrovnat se s ním. Hry v tomto centru vyžadují zaostření oka a koordinaci oko-ruka. Děti mají k dispozici různá pexesa, domina, puzzle, skládačky, mozaiky, korálky, stavebnice a lega, společenské hry.
Pokusy a objevy:
Slouží k různým pozorováním, měřením, vážením, k pokusům, k pěstování rostlin a objevování. Je zde také umístěn koutek živé a neživé přírody, který je vybaven různými přírodninami. Součástí centra je mikroskop, různé zkumavky, lupy, odměrné válce, váhy apod.
Voda a písek:
Práce v tomto centru je vždy velkým zážitkem a dobrodružstvím. Hry s těmito materiály podporují smyslový a tělesný rozvoj, koordinaci svalů celého těla, rozvoj jemné motoriky. Hra zde podporuje chápání přírodních zákonů (např. co plave a co se potopí).
Hudba:
Děti v tomto centru zpívají, rytmizují, hrají na melodické a rytmické nástroje, které jsou nedílnou součástí. Hudba pomáhá dětem rozvíjet intonaci, rytmus, jazykový vývoj a sociální cítění.
Domácnost:
Děti mají ve třídách k dispozici troubu s vařičem, kde mohou společně péct perníčky, muffiny a jiné sladkosti nebo si zkusit uvařit polévku. Děti manipulují s opravdovým kuchyňským náčiním.
Základní škola a Mateřská škola
PRUŠÁNKY
Školní 289, 696 21 Prušánky