Základní škola a Mateřská škola Prušánky

FB škola škola 518 374 379 školka školka 518 374 159 jídelna odhlášení obědu 722 979 235

Škola / Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

Výchovný poradce pro II. stupeň:  Mgr. et Mgr. Luďka Trechová, kontakt: ludka.trechova@zsprusanky.cz

Výchovný poradce pro I. stupeň:  Mgr. Jarmila Nesvadbová, kontakt: jarmila.nesvadbova@zsprusanky.cz

 Školní metodik prevence:  Mgr. Marie Ošlejšková, kontakt: marie.oslejskova@zsprusanky.cz

Speciální pedagog:  Mgr. Antonie Procházková, kontakt: antonie.prochazkova@zsprusanky.cz

Poradenská činnost školy

Školní poradenské pracoviště

Konzultace si prosím vždy domlouvejte předem.

Školní poradenské pracoviště zajišťuje specializované pedagogické činnosti, poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických a poradenských služeb přímo ve škole. Snaží se jim pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží. ŠPP je tu pro vás, pro žáky, rodiče i pedagogy. Můžete se na nás obrátit s problémy výchovnými, vztahovými nebo výukovými.

Tým ŠPP je tvořen výchovným poradcem zvlášť pro I. a II. stupeň, školním metodikem prevence a speciální pedagogem. ŠPP úzce spolupracuje s vedením školy, s pedagogy a dalšími školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC). Všichni členové poradenského týmu vycházejí při své práci ze znalosti prostředí a atmosféry školy.

Hlavní cíle školního poradenské pracoviště:

• poskytování poradenských služeb ve škole žákům, rodičům i pedagogům

• zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšné poskytování podpůrných opatření

• prevence rizikového chování (závislosti, agresivita, šikana, rasismus, sexuální výchova atd.)

• vytvoření systému včasného odhalování problémových projevů chování ve školách

• omezení školní neúspěšnosti a předčasných odchodů žáků ze vzdělávání, průběžná a dlouhodobá péče o děti s neprospěchem

• posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky

• poskytování služeb kariérového poradenství společně s kariérovým vzděláváním a poskytováním informací o možnostech kariérového uplatnění po ZŠ

• prohloubení spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními

S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti ŠPP je nakládáno v souladu se zákonem č.101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a bez souhlasu se je nedozví nikdo další. Práce s informacemi a daty o žácích se řídí také vyhláškou 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, především vyhláškou 197/2016.

Standardní činnosti výchovného poradce I. stupně

• docházka žáků ‑ sleduje podezřelou absenci, věnuje se problematice záškoláctví

• agenda spojená s přijímacím řízením žáků na víceletá gymnázia

• výchovné problémy ‑ spolupracuje při řešení výchovných problémů, svolává a účastní se výchovných komisí a jednání s rodiči, poskytuje krizové výchovné intervence, nabízí oporu, pedagogům, žákům, zákonným zástupcům, zajišťuje výchovně preventivní programy ve třídách, věnuje se žákům s rizikovým chováním či problémovým jednáním

• spolupracuje při zápisu žáků do 1. ročníků

• metodická pomoc a podpora pedagogům a žákům ‑ v otázkách chování a jednání žáků, podporuje spolupráci třídy a třídního učitele, podporuje pozitivní klima ve třídách

• úzká spolupráce s ostatními členy Školského poradenského pracoviště

Standardní činnosti výchovného poradce II. stupně

• kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků; koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství, základní skupinová i individuální šetření k volbě střední školy, poradenství zákonným zástupcům, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními,

• vedení agendy spojené s přijímacím řízením žáků na střední školy, předávání informací žákům a rodičům, správa dokumentace související s přijímacím řízením,

• poskytování služeb kariérového poradenství žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,

• práce se žáky s výchovnými problémy ve výuce a se žáky ohroženými záškoláctvím a neplněním povinné školní docházky Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky,

• shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči a dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů,

• vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.

Standardní činnosti metodika prevence

• vypracování a kontrola realizace minimálního preventivního programu (MPP) na škole,

• prevence rizikového chování na škole (šikana, problematika návykových látek, sociálně nežádoucího chování, ...),

• koordinace preventivních aktivit v oblasti prevence zneužívání návykových látek a dalšího rizikového chování,

• koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v pedagogicko-psychologické poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování,

• kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování,

• shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování a zajištění těchto zpráv a informací v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů,

• zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogům školy.

Školní speciální pedagog

Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu. Jeho služby mohou využít žáci, jejich rodiče a samozřejmě také pedagogové a pracovníci této školy.

Standardní činnosti školního speciálního pedagoga:

• depistážní činnosti: vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,

• diagnostické a intervenční činnosti: diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení, podpora ve výuce. Zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem nebo skupinou žáků,

• metodické a koordinační činnosti: příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb v rámci školy, kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu stupně podpory, koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga.

Co Vám může poskytnout školní speciální pedagog:

Děti/žáci mohou školního speciálního pedagoga vyhledat, mají-li potíže s učením v rámci výuky, potřebují poradit s efektivní domácí přípravou do školy, mají-li potíže se soustředěním nebo pociťují školní neúspěch apod.
Mohou využít:

• individuální konzultace

• pravidelné individuální hodiny reedukace (náprav) jako žák se specifickými poruchami učení

• individuální konzultace a podporu pro mimořádně talentované a nadané dítě

• konzultace o potížích s učením, vztahy s vrstevníky, učiteli a rodiči související se školním neúspěchem apod.

Rodiče mohou se školním speciálním pedagogem individuálně konzultovat:

• studijní a výchovné potíže svých dětí související se školním neúspěchem

• doporučení vhodných pomůcek a podpůrných opatření, použití metod a forem práce podpory při přípravě do školy v domácím prostředí

• efektivní domácí přípravu na výuku dle individuálních potřeb, možností a podmínek jejich dětí

• individuální podporu talentovaného a mimořádně nadaného dítěte

• v případě zájmu možnost společného setkávání s jinými rodiči dětí se specifickými poruchami učení.

Pedagogové mohou úzce spolupracovat se školním speciálním pedagogem a konzultovat:

• individuálně výukové a výchovné potíže žáků související se školním neúspěchem a vytváření podmínek pro týmovou spolupráci (žák, pedagog a rodič)

• volbu vhodných výukových metod i strategií v propojení s formou reedukace a efektivní domácí přípravou, která ovlivní výuku a spolupráci se žákem

• podporu a pomoc při vytváření i hodnocení individuálních vzdělávacích plánů (IVP) a plánů pedagogické podpory (PLPP) pro žáky, spolupráci a možnosti podpory talentovaného a mimořádně nadaného žáka

• cílenou formu podpory u jednotlivých žáků ve spolupráci s asistentem pedagoga (AP)

• více příležitostí k individuální práci se žákem ve výuce (i s ostatními žáky ve třídě)

• možnost lépe poznat osobnost žáka (žáků).

Ke školnímu speciálnímu pedagogovi se žáci dostávají na doporučení učitele, na žádost rodičů i na základě vlastního přání. Školní speciální pedagog pracuje s jednotlivými žáky či skupinami žáků. K individuální systematické práci je nutný písemný souhlas rodičů či zákonných zástupců. Školní speciální pedagog se řídí etickým kodexem a je vázán mlčenlivostí.

DOPORUČUJEME:

Odkazy

www.podaneruce.cz

www.drogovaporadna.cz

www.dokurte.cz

www.teenchallenge.cz

www.spondea.cz

www.bezpecne-online.cz

www.anabell.cz (poruchy příjmu potravy)

www.zachranny-kruh.cz

www.hazardni-hrani.cz

www.linkabezpeci.cz

https://www.e-bezpeci.cz/

https://www.jak-spravne-psat.cz/

https://www.neklidne-deti.cz/zivot-s-adhd/

https://nevypustdusi.cz/infografika (duševní hygiena)

https://nevypustdusi.cz/2019/03/01/sebeposkozovani/

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/rozvod-je-pro-dite-vzdycky-rana-kdyz-v-ni-budou-rodice-dal-r/r~9b7a101691b111e88a270cc47ab5f122/

https://www.uceni-v-pohode.cz/category/rozvoj-ditete

Knihy:

Pro žáky:

R. Telgeweirová: Ségry – 9+

D. Tung: Introvertka v hlučném světě – 2. stupeň

M. Spaaijová: Sestry na cestě mlhou – 10+

Antoine de 'Saint-Exupéry: Malý princ 

Pro rodiče:

T. Gordon: Výchova bez poražených

T. Gordon: Škola bez poražených

K. Willey : Dýchej jako medvídek – 1. st., jednoduchá cvičení na zklidnění, soustředění atd.

E. Muller: Příběhy z měsíční houpačky – 1. st., autogenní trénink ve formě pohádek před spaním

M. B. Rosegerg: Nenásilná komunikace – seberozvoj ke zlepšení komunikace, která má klíčový vliv na vztahy v rodině

N. Johnson a W. Stixrud: Dítě na vlastní pohon, proč svěřit svým potomkům více kontroly nad životem – pro všechny rodiče, podpůrné a praktické

Podcasty:

https://podcasters.spotify.com/pod/show/linka-bezpeci- pro rodiče

https://podcasters.spotify.com/pod/show/utrzene-sluchatko- pro děti

 

 

 

Základní škola a Mateřská škola
PRUŠÁNKY
Školní 289, 696 21 Prušánky

Mateřská škola 518 374 159

Vedení školy 518 374 151

Školní jídelna 518 374 157

Školní družina 518 374 013

Hospodářka školy 518 374 379

Odhlášení obědů 722 979 235