škola 518 374 379 školka 518 374 159 odhlášení obědu 722 979 235
Výchovný poradce pro II. stupeň: Mgr. et Mgr. Luďka Trechová, kontakt: ludka.trechova@zsprusanky.cz
Výchovný poradce pro I. stupeň: Mgr. Jarmila Nesvadbová, kontakt: jarmila.nesvadbova@zsprusanky.cz
Školní metodik prevence: Mgr. Marie Ošlejšková, kontakt: marie.oslejskova@zsprusanky.cz
Speciální pedagog: Mgr. Antonie Procházková, kontakt: antonie.prochazkova@zsprusanky.cz
Poradenská činnost školy
Školní poradenské pracoviště
Konzultace si prosím vždy domlouvejte předem.
Školní poradenské pracoviště zajišťuje specializované pedagogické činnosti, poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických a poradenských služeb přímo ve škole. Snaží se jim pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží. ŠPP je tu pro vás, pro žáky, rodiče i pedagogy. Můžete se na nás obrátit s problémy výchovnými, vztahovými nebo výukovými.
Tým ŠPP je tvořen výchovným poradcem zvlášť pro I. a II. stupeň, školním metodikem prevence a speciální pedagogem. ŠPP úzce spolupracuje s vedením školy, s pedagogy a dalšími školskými poradenskými zařízeními (PPP, SPC). Všichni členové poradenského týmu vycházejí při své práci ze znalosti prostředí a atmosféry školy.
Hlavní cíle školního poradenské pracoviště:
• poskytování poradenských služeb ve škole žákům, rodičům i pedagogům
• zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, metodická pomoc a příprava podmínek pro úspěšné poskytování podpůrných opatření
• prevence rizikového chování (závislosti, agresivita, šikana, rasismus, sexuální výchova atd.)
• vytvoření systému včasného odhalování problémových projevů chování ve školách
• omezení školní neúspěšnosti a předčasných odchodů žáků ze vzdělávání, průběžná a dlouhodobá péče o děti s neprospěchem
• posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky
• poskytování služeb kariérového poradenství společně s kariérovým vzděláváním a poskytováním informací o možnostech kariérového uplatnění po ZŠ
• prohloubení spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními
S veškerými informacemi poskytnutými v rámci činnosti ŠPP je nakládáno v souladu se zákonem č.101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, a bez souhlasu se je nedozví nikdo další. Práce s informacemi a daty o žácích se řídí také vyhláškou 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, především vyhláškou 197/2016.
Standardní činnosti výchovného poradce I. stupně
• docházka žáků ‑ sleduje podezřelou absenci, věnuje se problematice záškoláctví
• agenda spojená s přijímacím řízením žáků na víceletá gymnázia
• výchovné problémy ‑ spolupracuje při řešení výchovných problémů, svolává a účastní se výchovných komisí a jednání s rodiči, poskytuje krizové výchovné intervence, nabízí oporu, pedagogům, žákům, zákonným zástupcům, zajišťuje výchovně preventivní programy ve třídách, věnuje se žákům s rizikovým chováním či problémovým jednáním
• spolupracuje při zápisu žáků do 1. ročníků
• metodická pomoc a podpora pedagogům a žákům ‑ v otázkách chování a jednání žáků, podporuje spolupráci třídy a třídního učitele, podporuje pozitivní klima ve třídách
• úzká spolupráce s ostatními členy Školského poradenského pracoviště
Standardní činnosti výchovného poradce II. stupně
• kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací a profesní cestě žáků; koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství, základní skupinová i individuální šetření k volbě střední školy, poradenství zákonným zástupcům, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními,
• vedení agendy spojené s přijímacím řízením žáků na střední školy, předávání informací žákům a rodičům, správa dokumentace související s přijímacím řízením,
• poskytování služeb kariérového poradenství žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,
• práce se žáky s výchovnými problémy ve výuce a se žáky ohroženými záškoláctvím a neplněním povinné školní docházky Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky,
• shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči a dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů,
• vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Standardní činnosti metodika prevence
• vypracování a kontrola realizace minimálního preventivního programu (MPP) na škole,
• prevence rizikového chování na škole (šikana, problematika návykových látek, sociálně nežádoucího chování, ...),
• koordinace preventivních aktivit v oblasti prevence zneužívání návykových látek a dalšího rizikového chování,
• koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v pedagogicko-psychologické poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence rizikového chování,
• kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování,
• shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování a zajištění těchto zpráv a informací v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů,
• zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogům školy.
Školní speciální pedagog
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami i všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu. Jeho služby mohou využít žáci, jejich rodiče a samozřejmě také pedagogové a pracovníci této školy.
Standardní činnosti školního speciálního pedagoga:
• depistážní činnosti: vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
• diagnostické a intervenční činnosti: diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení, podpora ve výuce. Zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem nebo skupinou žáků,
• metodické a koordinační činnosti: příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole, koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb v rámci školy, kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu stupně podpory, koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga.
Co Vám může poskytnout školní speciální pedagog:
Děti/žáci mohou školního speciálního pedagoga vyhledat, mají-li potíže s učením v rámci výuky, potřebují poradit s efektivní domácí přípravou do školy, mají-li potíže se soustředěním nebo pociťují školní neúspěch apod.
Mohou využít:
• individuální konzultace
• pravidelné individuální hodiny reedukace (náprav) jako žák se specifickými poruchami učení
• individuální konzultace a podporu pro mimořádně talentované a nadané dítě
• konzultace o potížích s učením, vztahy s vrstevníky, učiteli a rodiči související se školním neúspěchem apod.
Rodiče mohou se školním speciálním pedagogem individuálně konzultovat:
• studijní a výchovné potíže svých dětí související se školním neúspěchem
• doporučení vhodných pomůcek a podpůrných opatření, použití metod a forem práce podpory při přípravě do školy v domácím prostředí
• efektivní domácí přípravu na výuku dle individuálních potřeb, možností a podmínek jejich dětí
• individuální podporu talentovaného a mimořádně nadaného dítěte
• v případě zájmu možnost společného setkávání s jinými rodiči dětí se specifickými poruchami učení.
Pedagogové mohou úzce spolupracovat se školním speciálním pedagogem a konzultovat:
• individuálně výukové a výchovné potíže žáků související se školním neúspěchem a vytváření podmínek pro týmovou spolupráci (žák, pedagog a rodič)
• volbu vhodných výukových metod i strategií v propojení s formou reedukace a efektivní domácí přípravou, která ovlivní výuku a spolupráci se žákem
• podporu a pomoc při vytváření i hodnocení individuálních vzdělávacích plánů (IVP) a plánů pedagogické podpory (PLPP) pro žáky, spolupráci a možnosti podpory talentovaného a mimořádně nadaného žáka
• cílenou formu podpory u jednotlivých žáků ve spolupráci s asistentem pedagoga (AP)
• více příležitostí k individuální práci se žákem ve výuce (i s ostatními žáky ve třídě)
• možnost lépe poznat osobnost žáka (žáků).
Ke školnímu speciálnímu pedagogovi se žáci dostávají na doporučení učitele, na žádost rodičů i na základě vlastního přání. Školní speciální pedagog pracuje s jednotlivými žáky či skupinami žáků. K individuální systematické práci je nutný písemný souhlas rodičů či zákonných zástupců. Školní speciální pedagog se řídí etickým kodexem a je vázán mlčenlivostí.
DOPORUČUJEME:
Odkazy
www.anabell.cz (poruchy příjmu potravy)
https://www.jak-spravne-psat.cz/
https://www.neklidne-deti.cz/zivot-s-adhd/
https://nevypustdusi.cz/infografika (duševní hygiena)
https://nevypustdusi.cz/2019/03/01/sebeposkozovani/
https://www.uceni-v-pohode.cz/category/rozvoj-ditete
Knihy:
Pro žáky:
R. Telgeweirová: Ségry – 9+
D. Tung: Introvertka v hlučném světě – 2. stupeň
M. Spaaijová: Sestry na cestě mlhou – 10+
Antoine de 'Saint-Exupéry: Malý princ
Pro rodiče:
T. Gordon: Výchova bez poražených
T. Gordon: Škola bez poražených
K. Willey : Dýchej jako medvídek – 1. st., jednoduchá cvičení na zklidnění, soustředění atd.
E. Muller: Příběhy z měsíční houpačky – 1. st., autogenní trénink ve formě pohádek před spaním
M. B. Rosegerg: Nenásilná komunikace – seberozvoj ke zlepšení komunikace, která má klíčový vliv na vztahy v rodině
N. Johnson a W. Stixrud: Dítě na vlastní pohon, proč svěřit svým potomkům více kontroly nad životem – pro všechny rodiče, podpůrné a praktické
Podcasty:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/linka-bezpeci- pro rodiče
https://podcasters.spotify.com/pod/show/utrzene-sluchatko- pro děti
Základní škola a Mateřská škola
PRUŠÁNKY
Školní 289, 696 21 Prušánky